Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit werkboek sluit aan bij het basisboek Gezins-creatieve-therapie van Frans Beelen. Het geeft aan wat therapeuten kunnen doen om ouders te laten ontdekken hoe zij op een positieve manier met hun kinderen kunnen omgaan en zichzelf (weer) als competent ouder gaan ervaren. Uitgangspunt van dit boek is het model van gezins-creatieve-therapie zoals dat in het basisboek is beschreven. Aan de hand van casussen en lees- en praktijkopdrachten kunnen creatief therapeuten zich op de uitgangspunten van het model oriënteren. Zij leren in te schatten wat mensen met een verstandelijke handicap met beeldend materiaal kunnen. Ook ervaren de therapeuten hoe dit medium kan worden gebruikt bij het in gang zetten van veranderingsprocessen. Zij kunnen samen met de ouders op zoek gaan naar basisvoorwaarden voor henzelf en hun kinderen en helpen deze te creëren: eerst in de therapie en vervolgens thuis. Het resultaat zal zijn dat ouders beter zicht krijgen op hun kinderen, zowel die met als die zonder verstandelijke handicap. Ouders kunnen daar, passend bij hun eigen mogelijkheden en wensen, op inspelen en hun kinderen op een positieve manier aansturen. Ouders zullen zich capabel voelen en hun kinderen zullen daarin gedijen. Het kind leert te benoemen wat hij doet en wil, waardoor zijn zelfbesef en geloof in eigen kunnen worden verstevigd.
Gezinstherapie --- Kunstzinnige therapie --- Gezinstherapie. --- Kunstzinnige therapie.
Choose an application
Choose an application
In dit boek werkt de auteur zijn methode 'Kunstzinnig Dynamisch Coachen' uit, een methode gebaseerd op creativiteit en kunstzinnigheid. Het gebruik van deze overzichtelijke, beeldende methode leidt tot diepgaande inzichten en wezenlijke veranderingen in het leven en/of werk van cliënten. Met deze methode wordt gewerkt aan professionele en persoonlijke ontwikkeling. Er wordt een variëteit aan middelen en/of muzen geboden - counselen, tekenen, schilderen, boetseren, lichaamswerk en stemwerk - die worden uitgewerkt in 25 creatieve en kunstzinnige instrumenten. Als coach zijn deze praktische instrumenten direct in te zetten in de verkennende, verdiepende en/of voltooiende fase van een coachings-traject. Iemand hoeft niet heel creatief of kunstzinnig te zijn om deze methode toe te passen: het gaat bij Kunstzinnig Dynamisch Coachen om authentiek, niet om artistiek. In het eerste deel van het boek worden de achterliggende visie en uitgangspunten van het Kunstzinnig Dynamisch Coachen uitgelegd. In het tweede deel wordt de didactiek, opbouw en structuur van het werken met de instrumenten van deze methode stapsgewijs besproken. In het derde deel wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die nodig zijn om als Kunstzinnig Dynamisch Coach te werken. Aan de orde komen observeren, exploreren en reageren, met de respectievelijke specifieke vaardigheden
607.53 --- Coaching --- Creatieve therapie --- Kunstzinnige therapie --- 364.044 --- 682 --- Creativiteit --- Kunst --- Methodiek --- Persoonlijke ontwikkeling --- Beeldende expressie als therapie --- Praktijkboeken muziektherapie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Creatieve expressie --- Kunstzinnige vorming --- Cultuureducatie --- Verbeelding
Choose an application
Operatie 003 is een kunstproject dat met heel veel bezieling in het leven werd geroepen met als belangrijkste doel de beeldvorming over kinderen met gedragsproblemen te verruimen en te verduidelijken. Het gaat om 'over' of 'door' het moeilijke gedrag heen te kijken naar wat hun verhaal is: wat maakt hen tot wat ze zijn en wat willen ze vertellen? Kunst wordt op die manier het toonbaar en tastbaar maken van de binnenkant van de kinderen. Contextuele hulpverlening en therapie bekijkt de mens als relationeel wezen en intergenerationeel bepaald. We plaatsen het kind met moeilijk gedrag binnen de relatie met gezin, school en maatschappij en analyseren op verschillende dimensies wat oorzaak en aanpak kan zijn. (Bron: covertekst)
Mentally ill children --- Education --- Autistic children --- Behavior modification --- Longitudinal studies --- Minimal brain dysfunction in children --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Treatment --- PHL-Healthcare 12 --- creatieve therapie --- beeldvorming --- kindertekeningen --- gedragsproblemen --- gedragstherapie --- Emotionele stoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kunstzinnige therapie --- psychotherapieën, overige --- 615.88
Choose an application
Kunst werkt helend en bevrijdend, ook voor mensen die gebruik maken van de geestelijke gezondheidzorg. Dat wisten we al, maar in de psychiatrie was men het even vergeten.Dit boek richt de schijnwerpers op het gebied waar kunst en therapie samenvallen, op de periferie van beeldende en creatieve therapie - een gebied dat zich steeds meer naar de geldende psychiatrische richtlijnen lijkt te voegen. In het Open Atelier van een psychiatrische instelling in Amsterdam wijkt men daarvan af. In het Belgische ARTISIT werkt een collectief van kunstenaars met een psychiatrische achtergrond samen met andere kunstenaars.In dit boek dragen kunstenaars, beeldende therapeuten, antropologen, filosofen, psychiaters, psychologen, galeriehouders, docenten en verzamelaars vanuit hun eigen perspectief bij aan het discours over de verbinding tussen therapie en kunst. Die koppeling staat voor de kunstenaars/patiënten niet ter discussie, die beleven ze.
Art and mental illness --- Art therapy --- PHL-Healthcare 13 --- creatieve therapie --- 607.53 --- psychiatrie --- geestelijke gezondheidszorg --- 615.87 --- Creatieve therapie --- Psychiatrie --- Beeldende expressie als therapie --- Kunstzinnige therapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Sociology of minorities --- Sociology of social welfare
Choose an application
Ooit werd veerkracht beschouwd als iets waar maar weinig mensen over beschikken. Uit onderzoek blijkt steeds meer dat iedereen voldoende veerkracht kan ontwikkelen om tegenslagen te overwinnen. In dit boek beschrijven deskundigen diverse creatieve manieren om getraumatiseerde kinderen en jongeren te helpen hun veerkracht te vergroten.Na een algemene inleiding laten de auteurs vanuit hun eigen praktijkervaring zien hoe ze creatieve therapieën in hun praktijk toepassen: bijvoorbeeld door middel van storytelling en metaforen, het werken met de zandtafel, kunst- en speltherapie, groepstherapie en therapeutisch schrijven. Uitgebreide casussen laten zien dat het versterken van veerkracht heel relevant is voor kinderen en jongeren die in crisissituaties ? variërend van verwaarlozing, ruzie en geweld binnen het gezin tot massarampen ? hebben gezeten.De ideeën en methodieken in dit boek gaan uit van de innerlijke kracht van kinderen om herstel en groei te ondersteunen. Daarbij wordt niet zozeer gefocust op trauma; de auteurs gaan vooral uit van positieve elementen als veerkracht en optimisme.Bron : https://www.swpbook.com/boeken/88/algemeen/1945/veerkracht-versterken-met-speltherapeutische-interventies
psychotrauma's --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- groepstherapie --- speltherapie --- psychotherapieën, overige --- 615.88 --- PXL-Healthcare 2018 --- jeugdpsychotherapie --- creatieve therapie --- traumatische ervaringen --- onderwijs --- gezinszorg --- veerkracht --- Veerkracht --- Trauma --- Creatieve therapie --- Speltherapie --- Storytelling --- Metaforen --- Groepstherapie --- Kinderen --- Jeugd --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Kunstzinnige therapie --- Veerkracht (fysica) --- Psychotrauma --- Metafoor --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Zandtafel --- Jongere
Choose an application
Het Handboek Beeldende Therapie geeft voor het eerst in 60 jaar beroepsuitoefening een overzicht van de Nederlandse beeldende therapie. Beschreven worden de belangrijkste bestaande visies, methoden en methodieken. Het verkregen overzicht in dit handboek, draagt bij tot een eenduidiger en steviger beroepsbeeld. Ook heeft dit overzicht bijgedragen tot nieuwe inzichten op het vakgebied over mogelijke en noodzakelijke verdere ontwikkelingen in het beroep. Deel 1 geeft informatie over de achtergronden van het beroep: de geschiedenis en theoretische kaders.Deel 2 is gericht op de methodische beroepsuitoefening in de praktijk.Deel 3 handelt over voorwaarden voor professionaliteit, zoals facilitering en maatschappelijke positionering en onderbouwing van het professioneel handelen door middel van onderzoek
creatieve therapie --- Psychiatry --- departement Gezondheidszorg 09 --- beeldende creatieve therapie --- beeldende expressie --- PXL-Handboeken --- Creatieve therapie --- Beroepsprofielen --- Beeldende therapie --- Cursus bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Therapie --- Creatieve expressie --- Kunstzinnige therapie --- Methodische hulpverlening --- Beroepsprofiel --- Bachelor na bachelor in de creatieve therapie
Choose an application
Van kunstwerken kun je als student veel leren. Het boek Art-Based Learning is een uniek handboek voor toekomstige docenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Het helpt ze om samen met hun studenten te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest. De methode Art-Based Learning (ABL) is vernieuwend binnen het onderwijs. ABL beschouwt kunstobjecten als unieke kennisbronnen. Het is een reflectieve methodiek waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Studenten leren van kunstwerken, of dit nu boeken, beelden, films of schilderijen zijn, en komen vervolgens tot een eigen verhaal. De methode kent vier overzichtelijke fasen die zelfbewustzijn ontwikkelen, een open studiehouding stimuleren, het creatieve denken bevorderen en handvatten bieden om kunst te integreren in het dagelijkse handelen. https://www.coutinho.nl/nl/art-based-learning-9789046907238https://www.coutinho.nl/nl/art-based-learning-9789046907238
Didactics of philosophy --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- muzische middelen --- 37.02 --- 373.67.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; didactiek en methode --- Onderwijs --- Creativiteit --- Kunstzinnige vorming --- kunstonderwijs --- Musiceren --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Creatieve expressie --- Art-based learning --- Kunstonderwijs --- Kunstzinnige therapie
Choose an application
De verwachtingen die pedagogen stellen in de didactische waarde van creativiteit zijn de voorbije decennia sterk toegenomen. Kunst en kunstonderwijs worden steeds meer gezien als een middel tot integratie, beschaving, verfijning en morele opvoeding. De kunst zou op die manier leiden naar een ethisch leven en de deur openen naar wat 'waar, schoon en goed' is. Het boek onderzoekt de waarde van kunstonderwijs als pedagogisch model. Kunnen kunst- en cultuureducatie een motor zijn van breed leren? Bieden kunst en cultuur aan kinderen en jongeren garanties voor een brede humane vorming die excessen uitsluit? Kan, met andere woorden, esthetica tot ethica leiden? Deze vragen worden vanuit heel uiteenlopende invalshoeken beantwoord. Dat zorgt er niet alleen voor dat alle facetten van het kunstonderwijs worden behandeld, maar ook dat dit boek een volledig en actueel overzicht biedt van de status en de problemen van deze onderwijstak
Academic collection --- cultuureducatie --- kunst --- kunstzinnige vorming --- 477 --- onderwijs --- 477.1 --- Cultuur --- Educatie --- Kunst --- Cultuureducatie --- Kunstzinnige vorming --- 373.67 --- Creativiteit --- Leren --- Kunsteducatie --- Project kunstvakken --- 456.73 --- Kunstonderwijs --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- kunstopvoeding --- cultuur --- Art --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Leerprocessen --- Kunsten --- Onderwijs --- Kunstzinnige therapie --- Teaching --- Toerisme --- Verbeelding --- Leerproces --- Creatieve therapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- art therapy --- art appreciation --- art education
Choose an application
Kunst als therapie is de nieuwste titel van de succesvolle filosoof Alain de Botton. Samen met de filosofische kunsthistoricus John Armstrong geeft De Botton in dit boek een antwoord op de vraag 'Wat is het nut van kunst?'. Een boeiend en toegankelijk boek met 150 voorbeelden van de therapeu-tische waarde van kunst, architectuur en design. De Botton stelt dat niet de herkomst van een schilderij van belang is, maar de emotie die het oproept. Aan de hand van de thema's liefde, natuur, geld en politiek laat hij zien hoe deze kunstobjecten ons kunnen begeleiden, vermanen en troosten. Hoe kunst ons kan helpen een betere versie van onszelf te worden. Dit boek geeft ons een dieper begrip van kunst en van onszelf. Fascinerend voor zowel kunstliefhebbers als kunstbarbaren.
Therapie --- Kunst. --- kunstfilosofie --- philosophy of art --- Philosophy and psychology of culture --- Psychiatry --- therapie --- Art --- psychology --- 7.01 --- 1.07 --- Kunsttheorie ; kunst als therapeutisch middel --- 700.6 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Filosofie ; filosofen (A - Z) --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- PXL-Healthcare 2013 --- creatieve therapie --- Kunsten --- Geschiedenis --- Kunstzinnige therapie --- Kunst --- Creatieve therapie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- kunst en psychiatrie
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|